De introductieweek deel 2

16 maart 2019 - Vijayawada, India

Hallo allemaal,

Hierbij deel 2 van de introductieweek

Donderdag

De donderdag begon niet heel goed omdat ons was verteld dat we om half 7 klaar moesten staan, uiteindelijk was er een "foutje" waardoor we pas om half 10 zouden vertrekken. Wat dus betekende dat we pas om half 11 wegreden, hahaha. We gingen naar een project wat heel erg ver weg gelegen is, ongeveer 2 uur rijden. Dit hebben ze extra gedaan omdat het een project is voor drugs- en alcohol verslaafde jongeren. Dit moet je echter niet te serieus nemen omdat jongeren al als verslaafd worden gezien als ze een keer een sigaret vast hebben gehad. Er zitten momenteel 17 jongens op het project en twee vrijwilligers. Het gaat dan om jongeren tussen de 14 en 22 jaar. Vaak gaan de jongens hierna de vocational training doen in de stad. Het project was wederom prachtig gelegen, maar er vlogen de hele tijd vliegen naar mijn hoofd toe wat toch wel het toppunt van irritant was.

In de middag zijn we naar Deepa Neevas gegaan ook een project wat buitenaf is gelegen. De jongens hier gaan naar een normale school en zijn daarom pas rond 5 uur terug thuis. Daarna is er vrije tijd, sporten en study time. De leeftijden variëren echter heel erg van 4-18 jaar. Deze jongens wonen in verschillende flats en slapen ook met ongeveer 20 personen op een kamer met diverse Amma's die de leiding hebben.

We werden welkom geheten door een heel lieve Amma en daarna werden we rondgeleid door de vrijwilligster die daar al op dit moment zit. De sfeer op het project was heel aangenaam, wat rustiger dan op Chiguru en genoeg ruimte om eigen ideeën uit te voeren. Er was een jongetje wat een stukje piepschuim vast had en deed net alsof het een telefoon was: selfies maken, andere mensen opbellen enz. Ik speelde het spelletje met hem mee en dat vond hij echt helemaal fantastisch! Het enige probleem was dat die er niet mee op wilden houden, zo leuk vond die het. Echt prachtig om de lach te zien op het gezicht van zo'n kind en ook de enorme verbeeldingskracht om een stukje piepschuim om te toveren in een telefoon. Echt een heel mooi moment!

Vrijdag

Op de vrijdagmorgen zijn we naar BVK gegaan, wederom een project in de stad. Dit is echter wel een speciaal project omdat het is gericht  op kwetsbare vrouwen tussen de 18-50 jaar oud. Er zijn drie verschillende klassen: een naai atelier, beauty les en een computer klas. Er is ook een groot verschil te merken tussen het niveau Engels. In een klas zelfs is er al een ongelooflijk groot verschil, er zitten namelijk zowel analfabeten als gevorderde Engels sprekers tussen. Dit maakt het lesgeven uiteraard moeilijk.

Toch hebben we samen met de vaste vrijwilliger drie lessen gegeven waarin we ons voorstelden en zij ook een vraag voor ons mochten bedenken. Ik moet eerlijk zeggen dat ik toch wel lichtelijk verbaasd was toen ik de vraag kreeg; "Sister, are you mairried? " Cultuurverschilletje zullen we maar zeggen ;)

Tijdens de lessen hebben we wat met ze gepraat, grammatica gedaan en liedjes gezongen. Heel tof om ook zo'n ander soort project van Don Bosco gezien te hebben.

In ieder geval heb ik nu een goed idee gekregen van alle projecten die ze hier hebben. Die vrijdagmiddag hadden we de placement meeting en ik mag naar Deepa Nivas. Heel erg blij mee omdat ik echt het gevoel heb dat ik mezelf daar verder kan gaan ontwikkelen en hopelijk daarmee een lach op iemands gezicht kan brengen. Trijntje is in Chiguru geplaatst dus vanaf nu scheiden onze wegen zich. Ik vind het heel spannend, maar morgen kan ik dan toch echt gaan beginnen op het project! Tevens heel blij dat ik mag gaan werken op een project buitenaf omdat ik denk dat je dan een betere band met de kinderen en het personeel op kan bouwen omdat je daar doordeweeks woont. Terwijl je bij een project in de stad maar een paar uurtjes daar bent.

Langzaam aan het wennen aan het klimaat (als ze hier mussen zouden hebben, zouden ze van het dak vallen), het eten (rijst, rijst, pittig, rijst) , de manier van eten (alleen met je rechterhand) en de hele andere, bijzondere cultuur waar ik in terecht gekomen ben.

Ik hoop dat jullie nu ook wat meer te weten zijn gekomen over de werkzaamheden van Don Bosco hier en ik hou jullie op de hoogte over de eerste week op het project!

Groetjes,

Caroline

1. Mariëtte H.:
    16 maart 2019
    Super leuk om van alles te lezen over de vele uiteenlopende projecten van Don Bosco.
    En fijn dat je bent geplaatst op het project waar je het liefst naar toe gaat. Ik hoop dat je heel veel voldoening uit je vrijwilligerswerk zult halen. Succes ermee. Mama
  2. Gemma:
    17 maart 2019
    Succes Caroline.xxx
  3. Ton:
    17 maart 2019
    Leuk om dit allemaal te lezen! Net alsof we erbij zijn. Heel fijn om te zien dat je er zoveel plezier aan hebt, leert en straalt. Goede keuze geweest dus!!
  4. Lei en Astrid:
    18 maart 2019
    Wat een leuk verslag weer.Wat fijn dat je op een plaats komt waar je voorkeur naar uitgaat.Heel veel succes en we kijken uit naar je volgende verhaal.
  5. Robert:
    23 april 2019
    Super leuk Carolientje. Zet hem op daar!